چهار شنبه , جولای 24 2019
سرخط خبرها
خانه / خرید مونوگراف / بررسی حق فسخ عقد ازدواج مرد در حقوق افغانستان و ایران (مونوگراف مقایسوی)

بررسی حق فسخ عقد ازدواج مرد در حقوق افغانستان و ایران (مونوگراف مقایسوی)

فصل اول:
کلیات تحقیق
 طرح مسئله:
همان قسم که عقد ازدواج باعث پیوند دو نفر (زوج و زوجه) میگردد و در بعضی از موارد بعضی از نامزدی ها و ازدواج ها نیاز به فسخ نیز پیدا میکند. که در کشور افغانستان اکثری از زوجها و زوجه ها از حق و حقوق خودها نسبت به ازدواج چیزی را نمیدانند و خیلی از مشکلات را به خاطر نا آگاهی از حقوق خود قبول کرده و تحمل میکنند که از جمله یکی از داشتن حقوق آنها حق فسخ است که چه طور طرفین میتوانند از حق فسخ خود استفاده کنند. تا الحال در بعضی از مناطق مواردی پیش آمده است که ازدواج بصورت تدلیس انجام شده و مرد و یا زن بعد از انعقاد عقد سکوت اختیار کرده و زندگی مشترک خود را با همه درد و رنج و مشکلات متقبل شده و به نحوی سپری میکند و نیز هستند و بوده تعدادی از زوج ها که صلاحیت و حق فسخ برای او موجود بوده اما از حق طلاق خود استفاده کرده است. به همین خاطر موضوعی را که انتخاب کردم داشتن (حق فسخ عقد ازدواج برای مرد) است که آن را بررسی میکنم که در کدام صور و شرایط مرد حق فسخ دارد.
 ضرورت و اهمیت تحقیق:
یکی از مباحث مهم در حقوق خانواده موضوع موجبات فسخ نکاح می باشد ، در این تحقيق با توجه به اهمیت بحث عیوب مختص زن در فسخ نکاح به این موضوع مهم پرداخته شده است و اهمیت این موضوع در این است که مردان از حق فسخ خود آگاه شده و در صورتیکه حق فسخ داشته باشد بی موجب از حق طلاق استفاده نکرده که در صورت استفاده از حق طلاق در برخی موارد ضرر متوجه مرد میشود. اما با فسخ کردن ضرر
متوجه آنها نمیشود.
فسخ نكاح يكي از عواملي است كه در صورت ظاهر شدن عيوبي در يكي از طرفين عقد ازدواج، ايجاد حقي براي طرف ديگر ميكند كه وي مخير است كه رابطه عمل زناشويي را قطع ميكند يا با مشكلات جانب مقابل ساخته و زندگي مشترك خود را ادامه ميدهد. این موضوع برای این قابل اهمیت است که در جوامع انسانی خیلی از کسانی وجود دارند که از ناحیه اقتصاد وضعیت خوبی نداشته بلکه دچار مشکل اقتصادی فراوانی روبرو هستند و در چنین شرایط اگر زوجی باوجود بعضی از موانع در عقد ازدواج، از حق فسخ خود استفاده کند هزینه کمتری را مصرف میکند و یا اینکه همه مصارفی را که در طول دوره نامزادی و عروسی به مصرف رسانده میتواند واپس بگیرد و اگر از حق طلاق خود استفاده کند با هزینه بیشتر این کار را باید انجام دهد و مهر را هم باید به زن بپردازد. این موضوع مربوط به حق فسخ عقد ازدواج برای مرد است و در قسمت مصارف هزینه اهمیت زیادی برای مرد دارد.
 اهداف تحقیق:
هدف از این تحقیق بررسی علل حق فسخ عقد ازدواج مرد در قانون مدنی افغانستان و ایران، است و نیز در مورد مجازات، شخصی تدلیس کننده (ثالث) به صورت عمدی و با علم و آگاهی عمل را انجام داده باشد است.
 سوالات تحقیق:
الف) سوال اصلی تحقیق:
 آیا بررسی حق فسخ عقد ازدواج مرد در قانون مدنی افغانستان و ایران چگونه است؟
ب) سوالات فرعی تحقیق:
 کدام عیوب زن، باعث فسخ عقد ازدواج میگردد؟
 آیا تدلیس میتواند باعث فسخ عقد ازدواج گردد؟
 آیا در صورت تخلف از شرط صفت حق فسخ ایجاد میشود؟
 فرضیه تحقیق:
در فقه اسلامی موجباتی که باعث فسخ عقد ازدواج برای مرد میگردد عبارت اند از: قرن- افضا- جذام- برص- قعود و نابینایی از هردو چشم- که احتمالا در قانون مدنی افغانستان و ایران نیز جواب سوال همین موارد خواهد بود.
 روش تحقیق:
روش این تحقیق به صورت نظری انجام شده است، یعنی با استفاده از کتوب، مجلات و قوانین موضوعه افغانستان و ایران و نیز از طریق جستجو از سایت های انترنتی صورت گرفته است. که روش نظری را بنام روش تحقیق کتابخانه ای نیز یاد میکنند.
 پیشینه تحقیق:
گرچه فسخ عقد نکاح پیشینه ی تاریخی خاص و دقیقی نخواهد داشت، اما من کوشش کردم که بتوانم یک تاریخچه یا یک پیشینه تاریخی تقریبی را منحیث این مورد، درج این رساله کنم:
سرخسي در كتاب المبسوط خود (جلد ‏۵، صفحه ۴۵) به روايت از حضرت علي (ع) نوشته است كه: دليل ما اولا رواياتي است كه از حضرت علي (ع) نقل شده كه دهقاني اسلام آورد و حضرت علي (ع) اسلام را بر همسر او عرضه كرد و همسر آن دهقان نپذيرفت، پس آنگاه بين آنها جدايي انداخت.
سرخسي در كتاب المبسوط خود (جلد ‏۵، صفحه ۴۸) نوشته است كه: اگر مسلمانْ مرتد شود، بين او و همسرش به صورتي غير قابل بازگشت، جدايي خواهد افتاد – خواه ارتداد آنها قبل از همخوابي باشد يا بعد از آن ولي شافعي معتقد است كه اگر قبل از همخوابي باشد، ازدواج آن دو باطل است، ولي بعد از همخوابگي متوقف بر گذشت دوران سه ماهه عدّه است، ولي ابن ابي ليلي گفته: مطلقاً جدايي آن دو متوقف بر گذشت دوران عدّه است خواه پيش از همخوابي ارتداد رخ داده باشد يا بعد از آن – بنابراين، مرتد بايستي توبه داده شود، اگر از ارتداد خويش بازگشت، كه هيچ، و اگر كشته شد يا وفات يافت، همسرش از او ارث خواهد برد، همان گونه كه اگر يكي از زن و شوهر مسلمان شوند، حكم آن دو چنين است. و اما اگر زن و شوهر با هم مرتد شوند، نكاح آن دو براساس قاعده استحسان، صحيح به نظر مي رسد و براساس قاعده قياس بايستي بين آن دو جدايي افكنده شود، زيرا ارتداد هر دوي آنها متضمن ارتداد يكي از آن دو است، علاوه بر ارتداد ديگرى؛ بنابراين اگر با ارتداد يكي عقد باطل است، با ارتداد هر دو به طريق اولي چنين است، ولي ما در اين مورد قياس را رها كرده ايم؛ چه اين كه همه اصحاب اتفاق دارند بر عدم لزوم تجديد نكاح، در صورتي كه از ارتداد خويش بازگردند، چنان كه ابوبكر، بني حنيفه را دعوت به توبه كرد، ولي پس از توبه، دستور تجديد نكاح را به آنها نداد. و نيز در صفحه‏50 همين كتاب نوشته است كه: اگر مردي نصراني مسلمان شود و همسر او به آيين يهودي در آيد، ازدواج آن دو بلا اشكال است، چنان كه اگر از اول يهودي بود چنين بود.
نظر به نوشته سرخسي در جلد 5 كتابش به خوبي معلوم ميگردد كه در زمان امامت حضرت علي (ع) و همچنان خلفاي راشدين نيز فسخ نكاح موجود بوده و ارتداد كه يكي از علل فسخ عقد نكاح در دين اسلام است، در آن زمان نيز قابل اجرا بوده است، و نظر به روايتي از حضرت امام علي (ع) كه سرخسي ذكر كرده، در زمان امامت آن حضرت، اين قانون عملي شده است.
 تعریف مفاهیم:
واژه های فسخ، افاقه، مصاهره، قرن، جذام، برص، افضاء و تدلیس است.

قیمت مونوگراف: ۵۰۰۰ افغانی

برای خرید پست ایجاد کرده و درخواست کنید.

درباره ی مدیر سایت

نام من علی مدد و نام فامیلی من شجاعی و در بهار ۱۳۵۸ خورشیدی در قریه قلندری ولسوالی جاغوری ولایت غزنی در یک خانواده متوسط و متدین چشم به دنیا گشودم. که دوره ابتدائیه مکتب را در مکتب امام جعفر صادق خواندم و دوره متوسطه را در لیسه های خدایداد و لومان خواندم و دوره لیسه را در لیسه صالحی زیرک خواندم و دوره لسانس را در دانشگاه پیام نور افغانستان در رشته حقوق به پایان رساندم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *